Algemene voorwaarden
In functie van de contracterende partij uit het consortium zijn volgende Algemene Voorwaarden van kracht:
Algemene voorwaarden Verhofsté.
Artikel 1 – Prijsoffertes
Onze prijsoffertes zijn vrijblijvend en zonder enige verplichting, ze blijven geldig tot 2 maand na datum van de offerte tenzij anders vermeld.
Wijzigingen aangebracht aan onze offertes zijn enkel geldig indien zij door ons schriftelijk werden aanvaard.
Akkoordverklaring met een offerte houdt in dat de koper of opdrachtgever onze algemene en bijzondere voorwaarden kent én aanvaardt en afziet van zijn eigen algemene en bijzondere voorwaarden.
Alle opgegeven prijzen zijn in Euro en exclusief BTW.
Artikel 2 – Verbreking van contract
Indien de opdrachtgever geheel of gedeeltelijk afziet van de overeengekomen werken, dan is deze gehouden ons schadeloos te stellen voor al onze uitgaven en al onze gederfde winsten (conform art. 1794 BW). Bovendien is er van rechtswege een forfaitaire schadevergoeding van 25% op het totaalbedrag van het contract verschuldigd. Dit zonder enig verhaal. De koper aanvaardt door het enkel feit van zijn bestelling uitdrukkelijk deze forfaitaire schadevergoedingsregeling.
Artikel 3 – Onvoorziene omstandigheden
Alle omstandigheden die bij het indienen van de offerte redelijkerwijze onvoorzienbaar waren en onvermijdbaar zijn en die de uitvoering van de overeenkomst (financieel of anderszins) zwaarder of moeilijker maken, zullen worden beschouwd als gevallen van overmacht. Zij geven ons het recht om de herziening of ontbinding van het contract aan te vragen.
Wanneer deze omstandigheden een onderbreking van de werken tot gevolg hebben, wordt de uitvoeringstermijn van rechtswege geschorst voor de duur van de onderbreking, vermeerderd met de tijd die nodig is om de werf weer op te starten.
Artikel 4 – Leveringstermijnen
De leveringsdatum of datum van uitvoering van de werken, indien bepaald in de bijzondere voorwaarden, zullen zo dicht mogelijk benaderd worden, doch zijn altijd indicatief. De overschrijding van de termijn schept geen recht op schadeloosstelling in hoofde van de klant of opdrachtgever. De verzending van de goederen is steeds op risico van de ontvanger. In geval van overmacht, pandemie, staking, lock-out, oorlog, langdurige vorst of andere abnormale weersomstandigheden, heeft de koper of opdrachtgever dus geen recht op enige schadevergoeding wegens laattijdigheid.
Artikel 5 – Veiligheidscoördinatie
De maatregelen opgenomen in ons standaard veiligheidsplan zijn voorzien in de offerte. Behoudens expliciete vermelding zijn extra veiligheidsmaatregelen die niet bekend zijn op het moment van offerte niet inbegrepen in de offerteprijs.
Artikel 6 – Klachten
Klachten moeten ons schriftelijk en binnen de acht werkdagen na levering of plaatsing overgemaakt worden. Dit op straffe van verval van de rechtmatigheid en de gegrondheid van de klacht.
Artikel 7 – Betalingen
Al onze facturen zijn te betalen binnen 30 dagen na factuurdatum tenzij expliciet anders overeengekomen in de bijzondere voorwaarden. Bij overschrijding is er van rechtswege een interest verschuldigd van 10 % per kalenderdag. Voor private klanten gelden de bepalingen zoals opgenomen in de wet van 23 mei 2023.
Artikel 8 – Eigendomsvoorbehoud
Zelfs na hun incorporatie blijven de materialen die geleverd werden in het kader van een overeenkomst onze eigendom en is de klant er slechts de houder van totdat de prijs volledig is betaald. Wij kunnen zonder toestemming van de klant de materialen weer losmaken en terugnemen. Dit recht vervalt en de eigendom gaat over zodra de klant al zijn schulden betaald heeft.
Bij een beroep op het recht op terugneming worden de betaalde voorschotten ingehouden ter vergoeding van de schade. Indien er géén voorschot werd betaald, hebben wij bovendien recht op een schadevergoeding van 25% van het totaalbedrag van het order. Wanneer wij dit recht uitoefenen, brengen wij de klant hiervan bij gewone en aangetekende brief op de hoogte en wordt die geacht hiervan kennis te hebben op de 3de werkdag na de verzending ervan.
Artikel 9 – Schorsing
In geval van feitelijke of juridische wijzigingen in de toestand van de koper door overlijden, onvermogen, ontbinding, fusie of wijziging van de vennootschapsvorm is onze firma gerechtigd het contract te schorsen tot wanneer er voldoende betalingswaarborgen zijn.
Artikel 10 – Verwerking van persoonsgegevens (GDPR)
Wij verzamelen en verwerken de persoonsgegevens die wij ontvangen met het oog op de uitvoering van de overeenkomst, het klantenbeheer, de boekhouding en directe marketingactiviteiten. De rechtsgronden zijn de uitvoering van de overeenkomst, het vervullen van wettelijke en reglementaire verplichtingen en/of het gerechtvaardigd belang. Deze persoonsgegevens zullen enkel worden doorgegeven aan verwerkers, ontvangers en/of derden voor zover dit noodzakelijk is in het kader van de verwerking van voormelde doeleinden.
De klant draagt de verantwoordelijkheid voor de juistheid van de persoonsgegevens die hij aan ons bezorgt en verbindt er zich toe de Algemene Verordening Gegevensbescherming na te leven ten aanzien van de personen van wie hij de persoonsgegevens aan ons heeft overgemaakt, evenals met betrekking tot alle mogelijke persoonsgegevens die hij van ons en onze medewerkers zou ontvangen.
De klant bevestigt dat hij afdoende werd geïnformeerd over de verwerking van zijn persoonsgegevens en over zijn rechten.
Artikel 11 – Bevoegdheid
In geval van betwistingen zijn uitsluitend de rechtbanken van het arrondissement Dendermonde (BE) bevoegd met uitsluiting van alle andere.
Algemene voorwaarden Indigo.
Overzicht
Artikel 1 – Voorstelling
Artikel 2 – Verplichtingen van de Gebruiker
Artikel 3 – Aansprakelijkheid – Beperkingen
Artikel 4 – Persoonsgegevens
Artikel 5 – Intellectuele Eigendom
Artikel 6 – Externe sites en/of externe Diensten
Artikel 7 – Toepasselijk recht en bevoegde jurisdictie
Het doel van deze Algemene Gebruiksvoorwaarden (hierna de ‘AGV’ genoemd) is het definiëren van de voorwaarden voor toegang tot en gebruik van de informatie en diensten die worden aangeboden op de website www.group-indigo.com (hierna de ‘Site’ genoemd).
Door de Site en de inhoud ervan te raadplegen en te gebruiken, stemt u (hierna de ‘Gebruiker’ genoemd) volledig in met de AGV en verbindt u zich ertoe ze na te leven.
Indigo behoudt zich het recht voor om op ieder ogenblik de AGV aan te passen of te wijzigen. In geval van wijziging, zal worden verwezen naar de AGV die gelden op de dag van de verbinding met de Site. Daarnaast wordt de Gebruiker aangeraden om de AGV regelmatig te raadplegen om op de hoogte te blijven van de recentste ontwikkelingen ervan.
Artikel 1 – Voorstelling
De Site biedt tal van informatie over de diensten die worden aangeboden, ofwel door Indigo en haar filialen, ofwel door haar handelspartners (hierna ‘Partners’ genoemd).
Door Partners geleverde diensten (hierna ‘Partnerdiensten’ genoemd:
- Sodetrel: sodetrel-mobilite.fr/;
- Indigo Neo: opngo.com;
- Indigoweel: indigoweel.com;
- FAXI: https://faxi.co.uk/corp/fr/
De Partnerdiensten zijn onderworpen aan gebruiks- en verkoopvoorwwaarden die zijn gedefinieerd en gespecificeerd door de desbetreffende Partners, en waarover Indigo geen controle heeft.
Artikel 2 – Verplichtingen van de Gebruiker
De Gebruiker verbindt zich ertoe de AGV na te leven in aanvulling op alle toepasselijke wet- en regelgeving.
De Gebruiker onthoudt zich van elk frauduleus, onrechtmatig of overmatig gebruik van de Site en/of de informatie en gegevens die deze bevat.
Onverminderd de bepalingen van artikel 5 (Intellectuele Eigendom), verzet Indigo zich formeel tegen het gebruik van de informatie op de Site, in het bijzonder met betrekking tot de parken, de kenmerken, contactgegevens en toepasselijke tarieven ervan, om het publiek een gidsdienst of telefonisch contact met de parken aan te bieden via een betaalnummer. Indigo heeft geen partnerschapsovereenkomsten gesloten met bedrijven die dit soort diensten aanbieden en waarschuwt de Gebruikers voor oneerlijke praktijken van deze derde partijen en het volledig ontbreken van enige garantie van Indigo met betrekking tot de door deze derde partijen gepubliceerde informatie over de parken.
De Gebruiker verbindt zich ertoe de Site en de diensten die op de Site worden aangeboden niet voor frauduleuze of illegale doeleinden of op een frauduleuze of illegale wijze te gebruiken, inclusief op enige wijze:
- die in strijd is met de openbare orde of de goede zeden, met name door elementen te raadplegen of verspreiden zoals (deze lijst is niet limitatief) elementen die verband houden met pornografie, koppelarij of pedofilie, of van gewelddadige aard, waarbij de inhoud waarschijnlijk door minderjarigen kan worden gezien;
- die het karakter heeft van een oproep tot moord, een aanzet tot rassenhaat of ontkenning van misdaden tegen de menselijkheid;
- die in strijd is met de legitieme belangen van Indigo of van derden, met name door middel van belediging of laster, of die inbreuk maakt op het privéleven, de persoonlijkheidsrechten of op de patrimoniale of extrapatrimoniale rechten;
- die bestaat uit handelingen van piraterij in welke vorm dan ook (binnendringen in systemen, verspreiden van virussen, spamming, phishing, enz.).
Artikel 3 – Aansprakelijkheid – Beperkingen
Indigo garandeert niet dat de Site en de diensten die erop worden voorgesteld vrij zijn van anomalieën, fouten of bugs, of dat ze kunnen worden gecorrigeerd, of dat ze continu, zonder storing of onderbreking zullen werken, of dat ze compatibel zijn met de apparatuur of configuratie van de Gebruiker. De Gebruiker is zich bewust van de kenmerken en beperkingen van elektronische communicatienetwerken, in het bijzonder de technische prestaties ervan, de responstijden voor het raadplegen, opvragen of overdragen van gegevens en de risico’s in verband met de veiligheid van deze communicatie.
Indigo is op geen enkele wijze aansprakelijk voor storingen die te wijten zijn aan systemen of software van derden of aan gevallen van overmacht. Indigo is niet aansprakelijk voor enige voorzienbare of onvoorzienbare, materiële of immateriële schade (met inbegrip van winstderving of gemiste kansen…) die het gevolg is van het gebruik of het geheel of gedeeltelijk niet kunnen gebruiken van de Site of een van de diensten of functies ervan die direct of indirect worden aangeboden.
De Site is normaal gezien te allen tijde toegankelijk. De toegang kan echter worden opgeschort of geannuleerd door een eenvoudige beslissing van Indigo, met name in geval van overmacht, computerproblemen, moeilijkheden in verband met de structuur van telecommunicatienetwerken, technische problemen of voor onderhoudsdoeleinden, zonder dat deze lijst limitatief is.
Indigo is enkel gebonden door een eenvoudige middelenverbintenis met betrekking tot de informatie en/of diensten die zij via de Site aan de Gebruikers aanbiedt en aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor de informatie en de Partnerdiensten die door de Partners worden geleverd. Indigo kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de door de Partners verstrekte informatie of in geval van hun fout.
Indigo stelt alles in het werk om de betrouwbaarheid van de informatie op de Site te verzekeren, maar kan de juistheid, nauwkeurigheid of volledigheid ervan niet garanderen.
Bijgevolg erkent de Gebruiker dat het gebruik van deze informatie op eigen verantwoordelijkheid is.
Artikel 4 – Persoonsgegevens
De informatie die de Gebruiker op de Site verstrekt, stelt Indigo in staat om te reageren op verzoeken om informatie en om te reageren op verzoeken per e-mail. In overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming nr. 2016/679 van 27 april 2016 (AVG) en de wet “Informatique et Libertés” van 6 januari 1978, zoals laatstelijk gewijzigd, heeft de Gebruiker het recht van inzage, rectificatie, bezwaar en wissing van informatie die op hem betrekking heeft, die hij kan doen gelden door een e-mail te sturen naar het adres: dpo.fr@www.group-indigo.com of te bellen naar het nummer 0 810 26 3000 (Service 0,06 € / min + prijs van de oproep).
Surfen op de Site kan leiden tot het plaatsen van cookies op de computer van de Gebruiker. Ze vereenvoudigen het bezoek aan de Site. Het doel van een cookie is om de passage van de Gebruiker op de Site aan te geven om de gepersonaliseerde dienst die voor de Gebruiker is bestemd te verbeteren en om het bestelproces voor Diensten of Partnerdiensten te vergemakkelijken. De Gebruiker kan de plaatsing van cookies op zijn computer weigeren, maar een dergelijke weigering kan de toegang tot bepaalde Diensten of Partnerdiensten of functies van de Site verhinderen.
Voor meer informatie over de verwerking van haar Persoonsgegevens, nodigt Indigo de Gebruiker uit om haar Privacybeleid te raadplegen, beschikbaar op de Site en waarin het volgende wordt gespecificeerd:
- De wettelijke basis voor de verwerking van de verzamelde Persoonsgegevens;
- De soorten verzamelde Persoonsgegevens;
- De duur van de bewaring van de verzamelde Persoonsgegevens;
- De doeleinden van de verwerking van de verzamelde Persoonsgegevens;
- De Persoonsgegevens die Indigo deelt met haar partners.
Daarnaast wordt het cookiebeleid van Indigo toegelicht in het Privacybeleid, waaronder:
- De definitie en het nut van een cookie;
- De lijst van cookies die door de Site en/of Partners van Indigo worden uitgestuurd;
- De middelen om te voorkomen dat cookies op de computer van de Gebruiker worden opgeslagen;
- Hoe de Gebruiker zijn keuzes met betrekking tot cookies kenbaar kan maken.
In overeenstemming met het Privacybeleid kan de Gebruiker te allen tijde, indien van toepassing:
- Zich verzetten tegen de verwerking van zijn Persoonsgegevens om legitieme redenen;
- Zijn Persoonsgegevens inzien, wijzigen, rechtzetten;
- Verzoeken om overdraagbaarheid van zijn Persoonsgegevens;
- Vragen om een beperking van de verwerking door Indigo.
Bovendien heeft de Gebruiker de mogelijkheid om instructies mee te delen met betrekking tot de bewaring, wissing en mededeling van zijn Persoonsgegevens na zijn overlijden.
Artikel 5 – Intellectuele Eigendom
De Site in zijn geheel en elk van de samenstellende elementen ervan (zoals teksten, databases, boomstructuren, software, animatie, afbeeldingen, foto’s, illustraties, diagrammen, logo’s, geluiden, muziek) zijn beschermd door intellectuele en industriële eigendomsrechten en andere privérechten van Indigo en/of haar filialen en/of Partners.
Indigo en/of haar filialen en/of Partners zijn de enige houders van alle intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot de Site die aan hen toebehoren of de gebruiksrechten die erbij horen. De toegang tot de Site verleent de Gebruiker geen enkel intellectueel eigendomsrecht met betrekking tot de Site of de onderdelen ervan.
Bijgevolg is het, in overeenstemming met de bepalingen van het Franse wetboek van intellectuele eigendom en de internationale verdragen, verboden om de Site of een deel ervan te representeren, te reproduceren, te wijzigen, te publiceren, aan te passen, te exploiteren op welke drager dan ook, met welk middel dan ook, voor andere doeleinden dan voor persoonlijk en privégebruik van de Gebruiker met een niet-commercieel doel, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Indigo.
De schending van deze bepalingen stelt de Gebruiker bloot aan de sancties voorzien in het Franse wetboek van intellectuele eigendom en het strafwetboek voor inbreuken op het auteursrecht en het merkenrecht, alsook aan de sancties voorzien in het Burgerlijk Wetboek wat betreft burgerrechtelijke aansprakelijkheid.
De merken, logo’s of domeinnamen (zoals Indigo, parkindigo.com, www.group-indigo.com, enz.) die op de Site voorkomen, zijn de exclusieve eigendom van Indigo en/of haar filialen en/of Partners. Elke reproductie of gebruik van deze merken, logo’s of domeinnamen, op welke wijze en om welke reden dan ook, is verboden.
Hyperlinks naar de Site mogen alleen worden gecreëerd met de voorafgaande schriftelijke toestemming van Indigo, die, indien gegeven, op elk moment en zonder vergoeding kan worden ingetrokken.
Artikel 6 – Externe sites en/of Diensten
De Site kan links bevatten naar andere sites, bronnen en diensten, waaronder Partnerdiensten. Voor zover Indigo deze sites, Partnerdiensten en andere externe bronnen niet kan controleren, wijst Indigo elke aansprakelijkheid af voor de inhoud, advertenties, producten, diensten of andere materialen die op of via deze sites, Partnerdiensten of externe bronnen beschikbaar zijn. Deze links zijn uitsluitend bedoeld om de navigatie van de Gebruiker en de toegang tot informatie en diensten die voor de Gebruiker interessant kunnen zijn, te vergemakkelijken.
Artikel 7 – Toepasselijk recht en bevoegde jurisdictie
De AGV zijn onderworpen aan het Franse recht. Elk geschil met betrekking tot de interpretatie en/of uitvoering van de AGV moet in de eerste plaats en voor zover mogelijk worden beslecht door middel van minnelijke onderhandelingen tussen de Vennootschap en de Gebruiker (hierna de ‘Partijen’). Indien het geschil niet binnen een maand na kennisgeving van het geschil door een van de Partijen aan de andere partij in der minne wordt opgelost, zal het worden voorgelegd aan de bevoegde Franse rechtbanken voor onderzoek op initiatief van de meest zorgvuldige van de Partijen.
Algemene voorwaarden Velix.
Inhoudsopgave
0. Definities
1. Algemeen
2. Offertes
3. Prijzen
4. Bestellingen
5. Herroepingsrecht
6. Annulering van de bestelling voor oplevering
7. Meerwerken
8. Leveringstermijnen, Installatie en Oplevering
9. Overmacht/‘hardship’
10. Facturatie
11. Betaling
13. Algemene bepalingen met betrekking tot Aankoop en Huur
14. Garantie
15. Diefstal/verlies/beschadiging van Goederen
16. Klachten
17. Opzegging
18. Verwerking van (persoons-)gegevens, informatie en data
19. Testimonials
20. Bijzondere voorwaarden met betrekking tot connectiviteit
21. Bijzondere voorwaarden met betrekking tot de Software en Mobiele Apps
22. Bijzonder voorwaarden met betrekking tot de Goederen en Hardware
22. Bijzonder voorwaarden met betrekking tot Resellers
23. Ondersteuning – Helpdesk
24. Intellectuele rechten
25. Onafhankelijkheid van bepalingen
26. Bevoegdheid – toepasselijk recht
0. Definities
In deze Algemene Voorwaarden zullen de volgende termen de in dit Artikel beschreven betekenis hebben:
1. VELIX of VELIX BV:
Hiermee wordt bedoeld de Dienstverlener VELIX BV, een vennootschap naar Belgisch recht, waarvan de maatschappelijke zetel gevestigd is te Bietenweg 27a, 3300 Tienen, ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen met ondernemingsnummer 0778.881.690 (Pétré- Stiels & Partners). .
2. Gevrijwaarde:
Dit is elke leidinggevende, bestuurder, partner, werknemer en gelieerde entiteit van VELIX.
3. Klant:
Een Klant is iedere private of publiekrechtelijke, professionele of niet professionele, natuurlijke of rechtspersoon, die Diensten en/of Goederen afneemt van VELIX B.V., evenals iedereen die in naam en voor rekening van een rechtspersoon optreedt. Iedere private Klant wordt verondersteld minstens 18 jaar oud te zijn. Deze Algemene Voorwaarden doen geen afbreuk aan de wettelijke rechten die op dwingende wijze aan de consument-Klant worden verleend krachtens de Belgische wetgeving m.b.t. consumentenbescherming.
4. Software:
Hieronder wordt verstaan alle Software, online platformen, back-ends en modules die VELIX aan de Klant ter beschikking stelt met het oog op de Diensten.
5. Mobiele Apps:
Dit zijn alle Mobiele Applicaties die VELIX – aan de Klant ter beschikking stelt en die verbonden zijn met de Software. Hieronder vallen onder andere de volgende Apps: VELIX -Mobility App, VELIX -Fleet App, VELIX -Connect App en alle Apps die op aanvraag van de Klant op maat gemaakt zijn en een naam naar keuze van de Klant dragen.
6. SLA:
Dit is de Service Level Agreement die afgesloten wordt tussen de Klant en VELIX. Deze overeenkomst bepaalt in detail de niveaus van B2B helpdesk, verzekering, pechverhelping, onderhoud tijdens en in verband met de Diensten.
7. Diensten:
Hieronder wordt verstaan het geheel van alle Software en Mobiele Apps die VELIX aan de Klant ter beschikking stelt, alsook de communicatie tussen de Apps, de Software en de gekozen SLA.
8. Hardware:
Dit zijn alle Hardware componenten en producten (met uitzondering van Voertuigen) die aan de Klant verkocht, verhuurd of geleased worden met het oog op de Diensten en die noodzakelijk zijn om een goede Diensten te garanderen. Onder Hardware wordt verstaan: slimme sloten, IoT devices, toegangscontroles, fietstrommels en fietsrekken, laadstations, kabels, batterijen, WIFI masters, SIM kaarten. Deze lijst is niet-exhaustief.
9. Voertuigen:
Dit zijn alle voertuigen (i.e. fietsen, e-bikes, wagens, elektrische steps, etc.), inclusief voertuigaccessoires zoals (onder andere) fietstassen en fietsbellen die aan de Klant verkocht, verhuurd of geleased worden met het oog op de Diensten.
10. Goederen:
Hieronder wordt verstaan het geheel van alle Hardware en alle Voertuigen die aan de Klant worden verkocht, verhuurd of geleased met het oog op de Diensten.
11. Documentatie:
Hieronder wordt begrepen alle informatie die door VELIX aan de Klant verstrekt wordt over de Goederen en Diensten, met inbegrip van alle Documentatie, folders, handleidingen en tutorials, alsook alle gegevens en bestanden die op de websites van VELIX, in het Softwareplatform en in de Mobiele App te vinden zijn.
12. Beheerder(s):
Dit is (zijn) de gebruiker(s) die verantwoordelijk is (zijn) voor het beheerderaccount (admin account). Via dit account dat alleen toegankelijk is voor en gebruikt kan worden door de Beheerder(s) zal (zullen) de Beheerder(s) het volgende kunnen doen: (i) de Software, App en Diensten gebruiken in overeenstemming met de bestelling van de Klant; (ii) in beperkte mate de configuratie-instellingen veranderen (met inbegrip van o.a. het veranderen van de kleuren van de back-end en de Mobiele App); en (iii) bijkomende accounts voor Gebruikers creëren al dan niet met beperktere toegangsrechten.
13. Gebruiker*:
Dit is eender welke andere gebruiker van de Klant dan de Beheerder, waarvoor de Klant een gebruikersaccount aanmaakt. Via dit gebruikersaccount heeft een Gebruiker toegang tot het dashboard en de management modules van de Software via zijn/haar persoonlijke login.
14. Eindgebruiker of Verbruiker*:
Dit zijn de consumenten en/of de medewerkers van de Klant die effectief gebruik maken van de Diensten en Goederen die het voorwerp maken van de overeenkomst.
*Zowel Gebruikers (en beheerders) als Eindgebruikers/Verbruikers ressorteren onder de verantwoordelijkheid van de Klant. De Klant zal erover waken dat geen verkeerd gebruik gemaakt wordt van de Hardware, Software, Mobiele App en Voertuigen van VELIX, en de Klant zal de gebruiksaanwijzingen, handleidingen, instructies,… aan de Gebruikers en Verbruikers bezorgen, en waken over de implementatie ervan. In geval van verkeerd gebruik is de Klant gehouden om VELIX te vrijwaren voor alle gevolgen hiervan. In geval Gebruikers of Verbruikers schade toebrengen aan Goederen of Diensten, eigendom van VELIX, is de Klant gehouden deze schade te vergoeden, onverminderd diens recht om deze schade op de Gebruiker of Verbruiker te verhalen.
1. Algemeen
Deze Algemene Voorwaarden bepalen de voorwaarden waaronder de VELIX de overeengekomen Hardware, Software en Diensten aan de Klant ter beschikking stelt. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, zijn alle transacties tussen VELIX- . en de Klant uitsluitend onderworpen aan deze Algemene Voorwaarden. De prijzen, alsook alle andere inlichtingen hebben een indicatieve waarde en kunnen ten alle tijde gewijzigd worden. Door het plaatsen van een bestelling en het ondertekenen van de offerte, erkent de Klant kennis te hebben genomen van huidige Algemene Voorwaarden en erkent hij dat hij deze heeft aanvaard. Deze Algemene Voorwaarden hebben steeds voorrang op de Algemene Voorwaarden van de Klant, zelfs indien deze laatste bepalen dat zij als enige gelden en zelfs indien VELIX- . zonder voorbehoud een bestelling van de Klant aanvaard heeft die verwijst naar afwijkende verkoopsvoorwaarden. Indien VELIX- . zou nalaten de strikte toepassing te eisen van deze Algemene Voorwaarden, kan dit nooit worden beschouwd als een stilzwijgende afstand van de hierin vervatte rechten en plichten. VELIX- . behoudt zich het recht voor om haar Algemene Voorwaarden op ieder moment te wijzigen. Deze Algemene Voorwaarden kunnen, afhankelijk van de aard van de te leveren Diensten of Goederen, aangevuld of zelfs gewijzigd worden door specifieke voorwaarden, uitgaande van VELIX- ., op voorwaarde dat dit uitdrukkelijk overeengekomen wordt. In dat geval gelden huidige Algemene Voorwaarden in zoverre hiervan in de bijzondere voorwaarden niet wordt afgeweken. Indien VELIX- ., op welke wijze dan ook, zou overgenomen worden, fuseren of op enigerlei andere wijze haar rechten die uit de overeenkomst voortvloeien zou overdragen aan een derde, zullen deze Algemene Voorwaarden van toepassing blijven op de relatie tussen de rechtsopvolger van VELIX- . en de Klant.
2. Offertes
De offertes worden opgesteld aan de hand van informatie welke verstrekt wordt door de Klant. De Klant staat in voor de juistheid van deze informatie. Bij het opstellen van de offertes informeert VELIX- . de Klant uitgebreid over de inhoud en de draagwijdte van haar Goederen en Diensten, desgevallend via demonstraties, en de Klant verklaart, door het plaatsen van een bestelling, voldoende precontractueel te zijn geïnformeerd. De offertes zijn steeds vrijblijvend en slechts te beschouwen als een uitnodiging tot het plaatsen van een bestelling door de Klant. Zij blijven, tenzij anders vermeld, geldig gedurende 30 kalenderdagen te rekenen vanaf de erop vermelde datum. Een offerte is slechts geldig voor de specifieke opdracht waarop ze betrekking heeft en geldt dus niet automatisch voor volgende gelijkaardige opdrachten. Offertes omvatten enkel die Diensten die er uitdrukkelijk in vermeld worden. De offertes zijn zonder verbintenis, behoudens schriftelijke orderbevestiging vanwege de Klant. Wijzigingen welke worden aangebracht aan de offertes zijn enkel geldig, indien zij nadien door VELIX- . schriftelijk worden aanvaard.
De offertes, alsook de tekeningen, afbeeldingen, schema’s en alle overige Documentatie van welke aard ook, die bij de offertes horen, blijven de uitsluitende eigendom van VELIX- .. Indien ze, zelfs gedeeltelijk, zonder toelating van VELIX- ., aan derden worden overgemaakt, is de Klant gehouden de door VELIX- . geleden schade te vergoeden. Deze schade wordt forfaitair begroot op minimaal 15% van het totale offertebedrag, onverminderd het recht van VELIX- . om een hogere schadevergoeding te vorderen wanneer de werkelijk geleden schade hoger ligt. Promoties, folders of catalogi, van welke aard dan ook, uitgaande VELIX- . of (rechts-) personen die voor of namens haar optreden zullen nooit beschouwd kunnen worden als een offerte en scheppen op geen enkele wijze enige verbintenis in hoofde van VELIX- ..
3. Prijzen
Alle vermelde prijzen worden uitgedrukt in euro en zijn steeds exclusief BTW en andere heffingen en lasten. Elke verhoging van het BTW tarief in de periode tussen de bestelling en de levering/plaatsing valt ten laste van de Klant. Indien ten gevolge van een sterke stijging in grondstofprijzen, alsmede loon, verzekeringen en andere kosten, een prijsverhoging noodzakelijk is, behoudt VELIX- . zich het recht om de prijzen te verhogen. De Klant zal steeds op de hoogte gebracht worden van een eventuele prijsverhoging, en dit met vermelding van de reden van de verhoging.
De offertes worden steeds opgesteld aan de hand van de gegevens verstrekt door de Klant. Indien de werkelijke geleverde hoeveelheden en de uitvoeringsomstandigheden verschillend zouden zijn van deze voorzien in de offerte, zal een prijsaanpassing plaatsvinden.
Een prijsverhoging geeft aan de Klant niet het recht om de overeenkomst te ontbinden, noch om een schadevergoeding te eisen.
Eventuele commerciële kortingen op de gebruikelijke prijzen die mondeling (bijv. per telefoon) worden toegekend, moeten schriftelijk worden bevestigd om geldig te zijn. De Klant erkent dat deze kortingen alleen van toepassing zijn in overeenstemming met de richtlijnen en voorwaarden die hieromtrent uitdrukkelijk zijn vermeld. Dergelijke kortingen worden geacht eenmalig te worden toegekend voor de initieel overeengekomen termijn. Iedere andere praktijk dient te worden beschouwd als een commerciële geste vanwege VELIX- . en geldt slechts zolang deze niet door VELIX- . wordt herroepen. De Klant erkent dat kortingen (alsook enige andere promotionele geschenken) niet cumuleerbaar zijn, steeds persoonlijk van aard en dat zij nooit aanleiding kunnen geven tot verworven rechten.
4. Bestellingen
Bestellingen worden slechts definitief wanneer de offerte ondertekend wordt terugbezorgd aan VELIX- . Pas op dat ogenblik komt de overeenkomst definitief tot stand. Door het ondertekenen van de offerte worden deze Algemene Voorwaarden als gelezen, goedgekeurd en ondertekend beschouwd in hoofde van de Klant. De Klant aanvaardt dat het voorwerp van zijn bestelling beperkt is tot de Goederen en Diensten die expliciet vermeld staan op de ondertekende offerte.
Indien er tijdens de uitvoering van de opdracht technische problemen worden vastgesteld, of er zich onvoorziene omstandigheden voordoen welke niet gekend waren op het ogenblik van het opstellen van de offerte, welke de opdracht moeilijker of duurder maken dan aanvankelijk voorzien, dan geven deze aanleiding tot meerprijzen. VELIX- . zal hiervoor de gebruikelijke marktprijzen voor de uit te voeren meerwerken hanteren.
Iedere opdracht welke de Klant aan VELIX- . wenst te geven, dient in principe het voorwerp uit te maken van een aparte offerte en bestelling. Partijen kunnen echter steeds in onderlinge overeenstemming en mits uitdrukkelijk geschreven akkoord een geplaatste bestelling of gegeven opdracht wijzigen, aanpassen of uitbreiden met bijkomende Goederen en Diensten. Hierbij moeten partijen duidelijke afspraken maken omtrent de meerprijs die deze wijziging of uitbreiding met zich meebrengt en omtrent de invloed van deze wijziging of uitbreiding op de oorspronkelijke leveringstermijn.
5. Herroepingsrecht
Op grond van Boek VI Markpraktijken & Consumentenbescherming van het Belgisch Wetboek Economisch Recht geniet de private Klant (in diens hoedanigheid van consument) in principe van een recht tot herroeping bij een overeenkomst. Echter, het leveren van de Diensten vormt een uitzondering op het herroepingsrecht (art. VI.53 °13 WER) zodat de private Klant zich niet langer op dit herroepingsrecht kan beroepen. Bovendien geeft de private Klant, door het plaatsen van een bestelling, expliciet zijn akkoord om de uitvoering van de Diensten aan te vangen en erkent hij aldus niet langer te genieten van dergelijk herroepingsrecht.
Professionele Klanten zullen onder geen beding enig recht op herroeping kunnen genieten.
6. Annulering van de bestelling voor oplevering
Ingeval van eenzijdige annulering van de bestelling door de Klant vóór de uitvoering en oplevering van de producten en Diensten, is de Klant gehouden tot een forfaitaire overeengekomen vergoeding van 25% van de waarde van de totale bestelling en dit onverminderd hogere aantoonbare schade. Deze vergoeding is van rechtswege en zonder ingebrekestelling verschuldigd, dit in toepassing van Artikel 1794 B.W.
De bestelde Goederen die afwijken van de standaardkleur (standaardkleur voor de fietsen is grijs) en/of voorzien werden met logo’s of afbeeldingen op vraag van de Klant, zullen volledig vergoed moeten worden.
7. Meerwerken
De opdracht tot het uitvoeren van meerwerken moet steeds worden gegeven door de Klant. Als meerwerken gelden eveneens de bijkomende werken welke niet voorzien waren in de offerte maar die essentieel blijken voor een correcte installatie en oplevering van de Goederen en Diensten. VELIX- . zal de Klant hierover informeren. Een gebrek aan opmerkingen vanwege de Klant tijdens de uitvoering van deze meerwerken geldt als aanvaarding van de meerwerken. De meerwerken worden verrekend in de tussentijdse facturatie, dan wel in de laatste factuur.
8. Leveringstermijnen, Installatie en Oplevering
De leverings- en installatietermijnen worden uitsluitend ter informatie meegedeeld en zijn indicatief, maar niet bindend. Indien de datum van de effectieve levering en/of installatie van de Goederen en Diensten uitgesteld wordt, kan de Klant voor deze vertraging geen schadevergoeding vorderen noch enig ander verhaal tegen VELIX- . uitoefenen. Een vertraging in levering of installatie kan evenmin aanleiding geven tot beëindiging of ontbinding van de overeenkomst.
De installatie van de Goederen zal uitgevoerd worden door VELIX- . of door een door VELIX- gevalideerde installatiepartner, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen. De Klant moet er zorg voor dragen dat de installatieplaats vlot toegankelijk is en dat bij de installatie personen aanwezig zijn die alle nodige of nuttige informatie kunnen verschaffen teneinde VELIX- . in de mogelijkheid te stellen de Goederen te installeren. Bovendien moet de Klant deze plaats inrichten en samen met de nodige toebehoren voor de installatie uiterlijk op de voorziene leveringsdatum ter beschikking stellen van VELIX- . in overeenstemming met de regels van de kunst, de veiligheidsnormen en de installatievoorschriften van VELIX- . Meer bepaald dient de Klant ervoor te zorgen dat op de plaats van de installatie een volledig vlakke vloer of verharde en stabiele ondergrond voorzien is. Tevens dient op de plaats van de installatie minstens 1 elektriciteitsaansluiting van 230 volt aanwezig te zijn per 10 laadstations (zgn. dockings). De Klant zorgt voor de nodige vergunningen die van toepassing zijn en neemt hiervoor de kosten op zijn rekening. Bij niet nakoming van deze verplichtingen, kan VELIX- . of de installatiepartner weigeren de installatie uit te voeren en zullen de aangerekende reeds gemaakte kosten ten laste van de Klant zijn.
Zodra een specifieke installatie beëindigd is en de inbedrijfsstelling van de Goederen en Diensten gebeurd is, geeft VELIX- hiervan kennis aan de Klant, en wordt deze uitgenodigd om over te gaan tot oplevering. Kleine gebreken waarvan de waarde minder dan 10% van de offerteprijs beloopt, kunnen geenszins worden ingeroepen om de oplevering te weigeren. Als de Klant nalaat aan deze oplevering deel te nemen binnen 8 dagen na hierom verzocht te zijn, worden de geleverde Diensten en Goederen en de uitgevoerde werken als opgeleverd beschouwd. De oplevering houdt de goedkeuring in door de Klant van de werken en sluit voor hem elk verhaal wegens zichtbare gebreken uit. Na de oplevering heeft VELIX- . het recht het volledige saldo van de overeengekomen prijs, inclusief de installatie– en trainingskosten, alsook de mogelijke meerwerken, te factureren aan de Klant volgens de betalingsmodaliteiten die werden overeengekomen.
9. Overmacht/‘hardship’
VELIX- . kan niet aansprakelijk gesteld worden voor het niet nakomen van eender welke van haar verplichtingen, als dit te wijten is aan overmacht of ‘hardship’.
Gebruikelijke gebeurtenissen die als gevallen van overmacht of ‘hardship’ beschouwd worden, omvatten alle omstandigheden die op het moment dat de overeenkomst gesloten werd, als redelijk onvoorzienbaar en onvermijdbaar golden, en die VELIX- . beletten de overeenkomst uit te voeren, of die de uitvoering van de overeenkomst moeilijker maken, in financieel opzicht of op een andere manier, dan wat normaal gezien het geval geweest zou zijn. Dit is met inbegrip van o.a. oorlog, natuurrampen, pandemieën, brand, inbeslagnemingen, vertragingen bij of faillissement van derden waarop door VELIX- . een beroep gedaan werd, personeelstekort, stakingen, organisatorische omstandigheden en dreigingen of daden van terrorisme, evenals hacking van de computersystemen, Hardware en Software van VELIX- . of van de Klant.
Voormelde situaties geven VELIX- . het recht om de overeenkomst te herzien en/of op te schorten door middel van een eenvoudige schriftelijke kennisgeving aan de Klant, zonder daarbij aansprakelijk gesteld te kunnen worden voor het betalen van enige compensatie. Als de situatie van overmacht en/of hardship langer dan 2 maanden aanhoudt, heeft VELIX- . het recht om de overeenkomst te beëindigen.
VELIX- kan eveneens niet aansprakelijk worden gesteld voor onderbreking van de Diensten door besluiten van overheidsorganen, direct of indirect, voor storingen in communicatienetwerken die geen eigendom zijn van VELIX- maar die voor VELIX- noodzakelijk zijn om de Diensten te kunnen verlenen, of voor de betrouwbaarheid van de door de Klant, Gebruiker of Eindgebruiker gebruikte telecommunicatiemiddelen (computer, mobiele telefoon, …).
VELIX- . kan evenmin aansprakelijk worden gesteld voor een niet of gebrekkig functioneren van de geleverde Goederen en Diensten welke een gevolg zijn van een gebrek aan onderhoud of reiniging van de Hardware (bv. vuil of stof op elektrische contacten) of weersomstandigheden (extreme koude, wolkbreuken,…).
10. Facturatie
De facturatie zal gebeuren conform de hierover gemaakte afspraken met de Klant bij het plaatsen van zijn bestelling. Periodieke facturen zullen beginnen lopen vanaf de inbedrijfsstelling van de desbetreffende Goederen en Diensten, behoudens indien anders overeengekomen, en zullen maandelijks of jaarlijks overgemaakt worden. Door het bestellen van de Goederen en Diensten, verklaart de Klant zich uitdrukkelijk akkoord met het gebruik van elektronische facturatie door VELIX- behoudens schriftelijke afwijking tussen partijen. De facturatie gebeurt principieel via elektronische weg. De factuur zal verzonden worden naar het elektronische adres (e-mailadres) die de Klant heeft opgegeven bij diens bestelling. De Klant houdt eraan om VELIX- tijdig op de hoogte stellen van eventuele wijzigingen dienaangaande.
Tenzij schriftelijk anders is bepaald, gelden volgende voorwaarden:
1. De facturen zijn betaalbaar aan VELIX- .;
2. De facturen zijn betaalbaar binnen de 30 dagen na factuurdatum, tenzij anders is vermeld;
3. Eventuele klachten kunnen onder geen enkele voorwaarde een reden zijn tot niet-betaling of tot vertraging van de betaling die de Klant verschuldigd is;
4. Op elke factuur die niet volledig of gedeeltelijk betaald werd door de Klant op de vervaldatum, zal de Klant – van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling – verwijlinteresten verschuldigd zijn ten belope van 1% per maand achterstand. Een reeds gestarte maand zal daarbij als een volledige maand meetellen. Het aldus verschuldigde bedrag zal bovendien nog verhoogd worden met alle door VELIX- . inningskosten in het kader van de inning van de schuld, plus 20% van het factuurbedrag, met een minimum van € 150 (excl. btw) bij wijze van forfaitaire schadevergoeding, zonder dat hiermee afbreuk wordt gedaan aan het recht van VELIX- . om een hogere vergoeding te eisen.
Bovendien behoudt VELIX- . zich het recht voor om de toegang tot de Diensten tijdelijk op te schorten tot het moment wanneer zij de effectieve betaling van de Klant heeft ontvangen.
11. Betaling
De Klant betaalt principieel via overschrijving of via online betaling. Voor de verwerking van deze online transacties doet VELIX- . een beroep op externe professionele en gespecialiseerde partners die een betalingsplatform beheren. De financiële gegevens van de Klant die worden ingevoerd in het kader van een online betaling worden enkel uitgewisseld tussen de externe partner en de betrokken financiële instellingen. VELIX- . heeft geen toegang tot de vertrouwelijke financiële gegevens van de Klant. De online betalingen gebeuren met behulp van beveiligde protocollen. Op alle online betalingen zijn de Algemene Voorwaarden van de externe beheerder van het betalingsplatform van toepassing, die als enige de verantwoordelijkheid draagt met betrekking tot de correcte uitvoering van alle online betalingen.
De onvoorwaardelijke betaling van een deel van een factuurbedrag, geldt als uitdrukkelijke aanvaarding van de gehele factuur.
In het geval van opzegging van de samenwerking door de Klant, zullen de reeds aan VELIX- . betaalde gelden definitief verworven blijven en niet het voorwerp uitmaken van terugbetaling.
12. Protest van de facturen
Elk protest dient schriftelijk te gebeuren per aangetekend schrijven, gericht aan de vennootschapszetel van VELIX- . Een protest aangaande de opstelling en inhoud van de factuur is slechts geldig inden het uiterlijk 8 dagen na de factuurdatum gebeurt. Elk protest dient aan te geven op welke factu(u)r(en) het betrekking heeft, moet grondig gemotiveerd en nauwkeurig omschreven te zijn en de Klant zal de omvang van het protest in geld moeten uitdrukken. In geval van protest blijven de factuurbedragen waarop het protest geen betrekking heeft opeisbaar op de vervaldag, en de intresten en schadevergoeding zoals voorzien in art. 10 van deze algemene voorwaarden, zullen opeisbaar zijn.
13. Algemene bepalingen met betrekking tot Aankoop en Huur
VELIX- . biedt standaard aan zijn professionele Klanten de mogelijkheid om de Hardware en Voertuigen die zij aanbiedt aan te kopen of te huren. De keuze ligt volledig bij de Klant en dient ondubbelzinnig vermeld te worden aan VELIX- . De huurformule wordt aangeboden door VELIX- . of één van haar leasingpartners. Software, Mobiele App en SLA vallen hier niet onder, tenzij uitdrukkelijk anders wordt overeengekomen.
a. Hardware en Voertuigen
De Klant heeft de keuze om de Hardware en de voertuigen aan te kopen van VELIX-, dan wel om deze te huren door het afsluiten van een Huur- of Renting Overeenkomst met VELIX- . of met een externe leasingpartner, welke steeds dient goedgekeurd te worden door VELIX- .
Bij aankoop door de Klant:
Indien de Klant overgaat tot aankoop, wordt hij – na betaling van de volledige aankoopprijs – eigenaar van de aangekochte Hardware en componenten en geldt standaard een garantie van 1 jaar zoals bepaald in Artikel 14. Vooraleer tot levering of uitvoering wordt overgegaan, dient een voorschot van min. 65% van het totale Hardware-bedrag van de offerte betaald te worden.
Bij huur door de Klant:
Indien de Klant kiest voor de huurformule met periodieke betalingen, gelden bijkomend de voorwaarden van de Huur of Renting Overeenkomst van VELIX- . of van de betrokken leasingpartner.
b. Software en Diensten
Alle Software en andere Diensten worden in regel steeds aan het begin van het contractjaar gefactureerd door VELIX- . als een vooruitbetaling voor 12 maanden, met uitzondering van het eerste jaar. Een contractjaar start op de dag dat VELIX . meldt aan de Klant dat de specifieke installatie beëindigd is en dat de inbedrijfsstelling van de Goederen en Diensten gebeurt en loopt tot dezelfde dag van het daaropvolgende jaar. In het eerste jaar zal na ondertekening van het contract een vooruitbetaling van 50% van het factuurbedrag gefactureerd worden vooraleer de software/diensten opgeleverd worden. Na oplevering van de diensten zal het resterende bedrag in rekening gebracht worden.
Indien de Klant de Hardware en de Voertuigen heeft aangekocht, gebeurt de facturatie van Software en Diensten steeds met stilzwijgende verlenging behoudens opzegging door de Klant per aangetekend schrijven aan VELIX- . minstens twee maanden voor de vervaldag van het lopende contractjaar.
Indien de Klant kiest voor het huren van de Hardware en de Voertuigen met periodieke betalingen, dan zullen de overeenkomsten m.b.t. Software en andere Diensten in principe enkel stopgezet kunnen worden op het einde van het lopende contractjaar. Indien de overeenkomsten m.b.t. Software en andere Diensten voor het einde van het lopende contractjaar worden beëindigd, zullen de door VELIX- reeds verworven gelden voor het lopende contractjaar niet teruggevorderd kunnen worden door de Klant.
VELIX- wijst erop dat na beëindigen van de Software en Diensten, de Hardware en Voertuigen niet meer zullen werken en dat alle verplichtingen van VELIX- . en de verzekeraar binnen de SLA vervallen. De Klant neemt hiervoor de volledige verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid.
14. Garantie
Alle Goederen aangeleverd door VELIX- . vallen onder garantie voor verborgen gebreken gedurende een periode van 12 maanden, tenzij anders bepaald.
De Goederen zijn gedekt door deze garantie indien :
• de gebreken die het gebruik van de Goederen voor het beoogde doel, onmogelijk maken;
• de Goederen werden geïnstalleerd door VELIX- . of één van haar installatiepartners;
• de Goederen werden gebruikt op een normale manier en enkel voor het doel waarvoor zij bestemd zijn;
• de gebreken werden gemeld aan VELIX- binnen de periode en conform de modaliteiten zoals vermeld in Artikel 16.
Indien de gebreken ten laste vallen van VELIX- ., zal zij zorgen voor een herstelling of vervanging zonder meerkost. Gebreken kunnen geen aanleiding geven tot opzegging of ontbinding van de overeenkomst door de Klant of een eis tot schadevergoeding vanwege de Klant gericht aan VELIX- .
15. Diefstal/verlies/beschadiging van Goederen
VELIX- kan niet door de Klant aansprakelijk worden gesteld voor directe schade of verlies tenzij deze een rechtstreeks gevolg is van een ernstige contractuele wanprestatie van VELIX- . of voor schade die het resultaat is van vandalisme. De Klant kan evenmin verhaal uitoefenen of de overeenkomst beëindigen omwille van diefstal, verlies of beschadiging van de Goederen, nodig voor de levering van de Diensten die het onderwerp vormen van dit contract, en dit om welke reden dan ook (waaronder aanrijding, verlies, vandalisme, onjuist gebruik enz.).
Om dezelfde reden kan VELIX- . niet aansprakelijk zijn voor door de Klant geleden indirecte schade vanwege diefstal van de Voertuigen, in het bijzonder voor wat betreft economische schade van welke aard dan ook. Als een Voertuig gestolen is, dan dient de Klant VELIX- . te informeren betreffende de plaats waar het voertuig werd gestolen. Wanneer de diefstal te wijten is aan de nalatigheid van de Klant en er komt geen verzekering tussen die de door VELIX- . geleden schade dekt, dan zal de Klant deze schade moeten vergoeden.
16. Klachten
Klachten over zichtbare gebreken en schade aan de geleverde Goederen en verwerkte of te verwerken materialen, evenals over de kwaliteit van de geleverde Diensten, dienen uiterlijk binnen de 8 dagen na levering of plaatsing schriftelijk (aangetekend of per e-mail met leesbevestiging) te worden meegedeeld. Klachten over verborgen gebreken dienen uiterlijk binnen de 8 dagen na ontdekking schriftelijk te worden meegedeeld, en in elk geval ten laatste binnen de 12 maanden na levering van de Goederen of Diensten. De Klant zal steeds een schriftelijke en volledig gedetailleerde beschrijving van de gebreken en eventuele schade moeten geven. Elke aanspraak op vrijwaring vervalt bij verandering of herstel door de Klant zelf of door derden. De Klant is gehouden tot vergoeding van de kosten gemaakt naar aanleiding van onterechte klachten.
17. Opzegging
Opzegging door de Klant
Op eender welk moment en voor om het even welke reden kan de Klant de overeenkomst opzeggen, zolang de opzegging conform is aan de in Artikel 13 beschreven methode met betrekking tot de opzegging van de Software en andere Diensten en/of de voorwaarden van de Renting Overeenkomst tussen de Klant en VELIX- ., indien van toepassing.
Opzegging door VELIX- .
Onverminderd eender welk recht of verhaal dat VELIX- . ten opzichte van de Klant zou kunnen hebben, staat het VELIX- . vrij om de overeenkomst op eender welk moment en zonder rechterlijke tussenkomst te beëindigen, meer bepaald wanneer er zich uitzonderlijke omstandigheden voordoen die de uitvoering van de overeenkomst onmogelijk maken of die een verdere professionele samenwerking tussen VELIX- . en de Klant uitsluiten.
De Klant stemt ermee in dat volgende omstandigheden als uitzonderlijke omstandigheden beschouwd moeten worden:
1. Als VELIX- . vaststelt of duidelijke redenen heeft om te veronderstellen dat:
• de Klantgegevens onjuist, misleidend, inaccuraat of achterhaald zijn;
• de Klant de Goederen en Diensten voor ongeoorloofde, illegale en/of ongepaste doeleinden gebruikt;
• de overeenkomst met de Klant gebaseerd is op onjuiste of foutieve informatie van de Klant; of
• de Klant de Goederen en Diensten bestelde om redenen die niet beschouwd kunnen worden als objectief redelijk en aanvaardbaar.
2. Als de Klant zijn betalingen stopzet, het faillissement aanvraagt, failliet wordt verklaard, ontbonden is, in vereffening gaat of een soortgelijke regeling getroffen wordt.
3. Als de Klant een daad van oneerlijkheid, trouweloosheid of bedrog pleegt ten overstaan van VELIX- ., haar onderneming of haar Goederen en/of Diensten.
Deze opsomming is niet limitatief.
In het geval van een dergelijke, per e-mail meegedeelde opzegging door VELIX- . zal de Overeenkomst automatisch beëindigd worden zonder opzeggingstermijn of opzeggingsvergoeding en onverminderd het recht van VELIX- . om een schadevergoeding te vorderen van de Klant. VELIX- . in heeft in dat geval het recht alle tot op dat ogenblik geleverde prestaties te factureren en onmiddellijke betaling ervan te eisen. Indien de Klant de Goederen huurt via VELIX- . of via één van onze leasing partners, worden deze Goederen bij de beëindiging van de overeenkomst onmiddellijk opgehaald door VELIX- . of door de leasingpartner in kwestie en dit op kosten van de Klant.
18. Verwerking van (persoons-)gegevens, informatie en data
Alle gegevens die door de Klant worden ingegeven bij gebruik van de Diensten van VELIX- . zullen naar best vermogen en met de nodige zorg vertrouwelijk worden behandeld. VELIX- beperkt zich tot het analyseren van het gebruikersgedrag van haar Klanten met het oog op verbetering van haar Diensten. Een lijst met medewerkers die toegang hebben tot de ingebrachte gegevens kan door de Klant ten allen tijde per e-mail opgevraagd worden. VELIX- . is enkel verwerker van de door de Klant ingebrachte gegevens en de Klant blijft de eindverantwoordelijke voor deze gegevens en hun inhoud. VELIX- . kan in geen geval verantwoordelijk worden gesteld voor het verlies van of onjuist gebruik van de door de Klant ingebrachte gegevens, behalve wanneer dit uitsluitend te wijten is aan haar fout. De verwerkersovereenkomst die tussen de Klant en VELIX- bestaat, maakt integraal deel uit van het contract tussen VELIX en de Klant. De bepalingen hiervan regelen de rechten en verplichtingen van partijen in het kader van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (EU Verordening 2016/679) en zijn onverminderd van toepassing op alle commerciële relaties tussen VELIX- . en de Klant. Alle informatie die tussen VELIX- en de Klant wordt uitgewisseld voorafgaand aan een samenwerking, zal door elk van de ontvangende partijen als strikt vertrouwelijk worden behandeld. Dezelfde verplichting geldt voor alle informatie die tijdens de samenwerking tussen partijen wordt uitgewisseld. Indien de overeenkomst wordt beëindigd om welke reden dan ook, en de door de Klant ingebrachte gegevens kunnen niet worden verwijderd, dan zal VELIX- . deze data bewaren en naar best vermogen met nodige confidentialiteit behandelen en niet openbaar maken. VELIX- . heeft in ieder geval het recht om de inputdata na verloop van tijd te wissen. VELIX- . handelt hierbij in overeenstemming met vigerende wetgeving inzake de verwerking van persoonsgegevens.
19. Testimonials
Na de oplevering van alle Goederen en Diensten uit een bestelling van de Klant wordt mogelijk een kort verslag van de use case/de aan deze Klant geleverde Goederen en Diensten gebruikt ter illustratie en voor marketing doeleinden door VELIX- .
Het gepubliceerde verslag bevat mogelijk de firmanaam, merknaam, merkbeeld, logo’s, merkfotografie, niet-vertrouwelijke informatie van de Klant, alsook citaten, namen en afbeeldingen van de werknemers en andere medewerkers van de Klant, naast andere gegevens die betrekking hebben op het project.
Dit verslag wordt enkel gepubliceerd na schriftelijke goedkeuring door de Klant. De Klant zal de definitieve inhoud van het verslag op feitelijke juistheid controleren en eventuele vertrouwelijke informatie uit het verslag verwijderen. De Klant zal aan VELIX- haar opmerkingen schriftelijk doorgeven binnen de tien (10) dagen na ontvangst van het verslag. Als VELIX- deze opmerkingen niet binnen die termijn heeft ontvangen, zal de inhoud van het verslag geacht worden te zijn goedgekeurd door de Klant. De Klant verklaart bij goedkeuring van het verslag eveneens dat zij de toestemming van haar werknemers en/of andere medewerkers heeft bekomen die de Klant toelaat om aan VELIX- de in dit artikel beschreven rechten te verlenen, indien van toepassing. De Klant zal voldoen aan de verplichtingen die voortvloeien uit de wetgeving inzake de verwerking van persoonsgegevens en alle andere toepasselijke reglementeringen.
VELIX- . verkrijgt alle auteursrechten van het verslag en mag het geheel of gedeeltelijk publiceren als een websitepagina, nieuwsbericht, blogbericht, persbericht, advertentie, presentatie, video, fotoreportage, lezing, persinterview, brochure, drukwerk of op gelijk welke andere, gebruikelijke wijze. De Klant mag het verslag voor haar promotieactiviteiten gebruiken. Indien VELIX-. en de Klant overeenkomen om meerdere verslagen te produceren, gelden de voorwaarden van dit artikel voor al die verslagen, tenzij schriftelijk anders overeenkomen.
De Klant kan met onmiddellijke ingang en op elk moment de toestemming voor het gebruik van het verslag door VELIX- intrekken met schriftelijke kennisgave (per aangetekende brief of per e-mail met leesbevestiging). In voorkomend geval verwijdert VELIX- alle nog actieve vormen van publicatie van het verslag binnen de tien (10) dagen na de intrekking van toestemming, voor zover redelijke middelen dat toelaten.
20. Bijzondere voorwaarden met betrekking tot connectiviteit
Voor het goed functioneren van VELIX- oplossingen is een stabiele en voldoende sterke 4G dan wel 5G connectie tussen de Hardware en de Software vereist. Indien de installatie dient te gebeuren op een locatie met instabiele en onvoldoende 4G/5G connectie (bv. bij ondergrondse installatie), dient de Klant op eigen kosten de nodige aanpassingen te doen zodat een goede connectie gegarandeerd kan worden.
Onderbrekingen van de Diensten en de Mobiele Apps als gevolg van een gebrekkige 4G/5G connectie of als gevolg van een onderbreking bij de telecom operator, vallen nooit onder de verantwoordelijkheid van VELIX- . en zijn geen reden tot opzegging van de overeenkomst of eis tot schadevergoeding vanwege de Klant ten aanzien van VELIX- . De Klant moet ervoor zorgen dat de connectiviteit ideaal is en dat problemen inzake connectiviteit met de grootst mogelijke spoed opgelost worden.
21. Bijzondere voorwaarden met betrekking tot de Software en Mobiele Apps
VELIX- . verleent het niet-exclusieve en niet-overdraagbare gebruiksrecht aan de Klant om de Software en de Mobiele Apps te gebruiken. De Klant betaalt hiervoor een jaarlijkse gebruiksrechtlicentie en is op geen enkel ogenblik eigenaar van de Software, Mobiele Apps en/of Documentatie.
Het is de Klant niet toegestaan dit gebruikrecht over te dragen, te verpanden, in sub-licentie te geven of te verhuren aan derden, zonder uitdrukkelijke toestemming van VELIX- . Het is de Klant verboden om de Software, de Mobiele Apps en/of de bijhorende Documentatie, geheel of gedeeltelijk, op welke wijze dan ook, te kopiëren, te reproduceren, te vertalen, aan te passen, te ontleden, te decompileren (reverse engineering), na te maken, te wijzigen, te reconstrueren dan wel op enige andere te verveelvoudigen en/of te bewerken.
Het gebruik van en de toegang tot de Software door de Klant veronderstelt dat hij beschikt over een internetverbinding en gebruik kan maken van een moderne webbrowser (zoals o.a. de meest recente versie van Google Chrome). Als de Klant een verouderde webbrowser gebruikt, bestaat de kans dat hij niet alle functies van de Diensten kan benutten of kunnen deze functies mogelijk niet optimaal of niet werken. Het up-to-date zijn van de webbrowser en internetverbinding is de uitsluitende verantwoordelijkheid van de Klant.
Het gebruik van en de toegang tot de Mobiele Apps door de Klant, zijn Gebruikers en/of zijn Eindgebruikers veronderstelt dat zij beschikken over een internetverbinding en gebruik maken van een moderne smartphone. Als de Klant en/of zijn Eindgebruikers een verouderde smartphone gebruiken, bestaat de kans dat hij niet alle functies van de Mobiele Apps kan benutten of kunnen deze functies mogelijk niet optimaal of niet werken. De Mobiele Apps van VELIX- . zijn gratis beschikbaar in de Appstore van Apple en de Google Play Store van Google.
Mochten er zich problemen voordoen met de beschikbaarheid van de Software en Mobiele Apps, dan verbindt VELIX- zich ertoe haar uiterste best te zullen doen om het probleem zo snel als redelijkerwijs mogelijk op te lossen, zonder ter zake echter enige garantie te geven of resultaatsverbintenis op zich te nemen. In elk geval en waar gepast zal het VELIX- vrijstaan om te bepalen, wat in dit opzicht eventueel als een gepaste oplossing of compensatie ten aanzien van haar Klanten kan gelden.
De unieke en persoonlijke wachtwoorden waarmee de Klant, zijn Beheerder en zijn Gebruikers toegang krijgen tot de Software, moeten ten strengste vertrouwelijk blijven en mogen nooit aan derden worden doorgegeven. In geval van verlies of diefstal van deze toegangscodes of wachtwoorden, moet VELIX- . hiervan onmiddellijk en met ontvangstbevestiging door de Klant op de hoogte worden gesteld. Deze verplichting in hoofde van de Klant is voor VELIX- . essentieel om de kwaliteit van haar Diensten (Software en Mobiele Apps) te kunnen garanderen en deze te beschermen tegen misbruik of beschadiging door derden.
VELIX- tracht steeds de kwaliteit van de Diensten (Software en Mobiele Apps) hoog te houden door onderhoudsactiviteiten uit te voeren en op regelmatige basis updates te implementeren. VELIX- verbindt er zich toe om de impact van zulke onderhoudsactiviteiten en updates op de beschikbaarheid van de Software, de App en de Diensten tot een minimum te beperken, maar sluit enige storingstijd in dit opzicht niet uit. In ieder geval zal VELIX- haar uiterste best doen om de Klant hierover te gepaste tijde te informeren, tenzij dit onmogelijk zou zijn. Een onderbreking of storing wegens onderhoud kan geen reden vormen om enige compensatie of schadevergoeding van VELIX- te eisen.
Tenzij er ter zake uitdrukkelijk iets anders verklaard of vooropgesteld werd in deze voorwaarden en voor zover wettelijke toegestaan, wordt de Software, alsook de Documentatie en eender welke andere producten of Diensten die door VELIX- . geleverd worden, op een ‘as is’-basis verstrekt. VELIX- . wijst dan ook alle eventuele andere – zowel expliciete als impliciete – beloften, voorwaarden, verklaringen en garanties van de hand, met inbegrip van o.a. alle eventuele impliciete garanties inzake geschiktheid voor een bepaald doel, tevredenstellende kwaliteit, redelijke vaardigheid en zorg, systeemintegratie en/of gegevensnauwkeurigheid.
Zonder hiermee te willen raken aan het algemene karakter van voorgaand deel, garandeert VELIX- . geenszins: (1) dat de prestaties van de Software en de Mobiele Apps niet onderbroken zullen worden of geen fouten zullen bevatten, noch dat alle fouten en/of bugs (binnen een redelijke tijdspanne) verholpen zullen worden; (2) dat de Software en Mobiele Apps continu beschikbaar, vrij van virussen, op tijd en volledig zullen zijn; of (3) dat de door de Software en Mobiele Apps verstrekte informatie volledig, correct, accuraat en niet-misleidend zal zijn.
Het beoogde gebruik van de Software en de Mobiele Apps door de Klant, diens Beheerder en/of Gebruikers en de Eindgebruikers wordt geheel op hun verantwoordelijkheid en risico bepaald. VELIX- . kan geenszins aansprakelijk worden gesteld voor elke directe of indirecte schade die er uit dit beoogde gebruik zou voortvloeien. Daarom zullen de Klant, de Beheerder en/of Gebruikers en de Eindgebruikers als enige verantwoordelijk zijn voor alle eventuele gevolgschade aan hun computer (-programma’s), draadloze toestellen en/of andere uitrusting die veroorzaakt werd door de Software en de Mobiele App.
VELIX- . zal evenmin aansprakelijk gehouden kunnen worden voor:
• indirecte en/of gevolgschade (met inbegrip van o.a. inkomstenverlies, verlies van goodwill en schade aan het eigendom van de Klant veroorzaakt door de Software, de App en de Diensten). Deze beperking van aansprakelijkheid geldt ook, wanneer VELIX- speciaal geïnformeerd werd door de Klant over het mogelijke verlies;
• gebreken die rechtstreeks of onrechtstreeks veroorzaakt werden door een daad van de Klant of van een derde, ongeacht of deze onopzettelijk veroorzaakt werden dan wel door een fout of nalatigheid;
• schade veroorzaakt door het gebruik van de Software, de App en de Diensten voor een ander doel dan het doel waarvoor deze ontwikkeld of bedoeld werd door VELIX-;
• bijkomende schade veroorzaakt door het verdere gebruik door de Klant, de Beheerder en/of Gebruikers en de Eindgebruikers nadat er een defect werd vastgesteld;
• het verlies of het foutieve gebruik van de Klantgegevens, tenzij dit uitsluitend aan een grove fout van VELIX- te wijten zou zijn;
• schade veroorzaakt door het niet naleven van eender welk advies en/of richtlijnen die door VELIX- gegeven zouden zijn, die deze laatste altijd op discretionaire basis verstrekt;
• schade als gevolg van overmacht of ‘hardship’ (zie Artikel 9).
Verder aanvaardt de Klant dat VELIX- . geen enkele garantie biedt dat de Software, de App en de Diensten voldoen aan de voorschriften of de vereisten die op eender welk juridisch vlak van toepassing zijn, met uitzondering van de voorschriften of vereisten die in België gelden op het moment dat de overeenkomst gesloten wordt. VELIX- kan bijgevolg niet aansprakelijk gesteld worden voor eender welke navolgende wijziging van om het even welke aard in wetgeving, voorschriften of welke regelgeving dan ook.
De Klant verbindt er zich toe om geen (vertrouwelijke) informatie (bv. een Excel-blad met gegevens) noch eender welke logingegevens aan eender welke aangestelde van VELIX- op eender welke manier en om eender welke reden te bezorgen. Mocht de Klant, ondanks het voorgaande, toch dergelijke informatie aan VELIX- . bezorgen, dan erkent de Klant dat hij daarmee geheel op eigen risico handelt en dat VELIX- . geen enkele verantwoordelijkheid draagt. In dat geval kan VELIX- . met betrekking tot de verstrekte informatie niet dezelfde veiligheid en vertrouwelijkheid garanderen als dat ze doet met betrekking tot de Klant- en (Eind-)Gebruikersgegevens.
De Klant erkent dat VELIX- . alleen rechtstreeks door de Klant en niet door een derde, zoals de persoon op wie de gegevens betrekking hebben, aansprakelijk gesteld kan worden. De Klant zal VELIX- . vrijwaren voor alle aanspraken van deze derden.
De Klant zal VELIX- en/of een Gevrijwaarde van VELIX- vergoeden en/of vrijwaren voor en tegen alle vorderingen die zouden kunnen ontstaan uit het bestaan, de uitvoering, de niet-naleving en/of de beëindiging van deze Algemene Voorwaarden en die veroorzaakt worden door zijn eigen nalatigheid, fout of zorgeloosheid of door zijn Beheerder en/of een van zijn Gebruikers.
22. Bijzonder voorwaarden met betrekking tot de Goederen en Hardware
De geleverde Goederen dienen enkel voor het beoogde doel te worden gebruikt; elk ander gebruik, al dan niet illegaal, is op initiatief van de Klant en valt volledig onder zijn eigen verantwoordelijkheid. Eveneens dienen de geleverde Goederen te worden gebruikt conform de technische aanwijzingen en handleidingen die zijn meegeleverd.
De installatie van de Hardware en de montage hiervan in of op Voertuigen door VELIX- . of door een door VELIX- . aangestelde erkende installateur mag niet worden gewijzigd, noch mag de Klant, direct of indirect, toegang proberen te krijgen tot het binnenwerk van de geleverde Hardware of proberen dit te wijzigen. Eveneens mag de Klant de Hardware of de Voertuigen niet zelf trachten te repareren, zonder voorafgaand overleg met en toestemming van VELIX- ..
De Klant is ervan op de hoogte dat hij voor een juiste werking van de geleverde Voertuigen, Hardware en ingebouwde apparatuur aan de bovenstaande verplichtingen moet voldoen. Zo niet, dan kunnen de juiste werking van de Hardware en de overdracht van gegevens door en naar de Software, nodig voor de levering van de Dienst, niet worden gegarandeerd. Een inbreuk door de Klant op deze verplichtingen ontslaat VELIX- van elke aansprakelijkheid.
VELIX- . is niet verantwoordelijk voor enige boetes, claims of vorderingen voor het niet-naleven of schenden van de geldende verkeersregels en andere wettelijke verplichtingen (bijvoorbeeld niet in bezit zijn van een geldig rijbewijs), die door de Gebruikers zijn opgelopen tijdens het gebruik van de Goederen en Hardware.
Tot slot is het de verantwoordelijkheid van de Klant om zijn Beheerder en Gebruikers te informeren over de bepalingen van deze Bijzondere Voorwaarden (en de rest van de Algemene Voorwaarden) en dient hij te waken over de naleving erven.
22. Bijzonder voorwaarden met betrekking tot Resellers
Onder “Reseller” wordt begrepen als volgt:
Een Klant die Goederen en Diensten afneemt van VELIX- . met de vooraf overeengekomen bedoeling om deze Goederen en Diensten door te verkopen aan eigen Klanten aan de vooraf afgesproken marktprijs.
Bij faillissement van de Reseller, wanneer de Reseller in gebreke blijft bij de betaling van de facturen van VELIX- of wanneer de Reseller niet (meer) nakomt aan de verplichtingen en afspraken die met VELIX- overeengekomen werden (dit betreft contractuele en andere afspraken die schriftelijk gemaakt werden), behoudt VELIX- zich het recht voor om de Klant van de Reseller persoonlijk te benaderen met het oog op het overnemen van het eventuele contract en de rechtstreekse levering door VELIX- aan de Klant van de Reseller van de overeengekomen Goederen en Diensten.
23. Ondersteuning – Helpdesk
Mocht de Klant hulp nodig hebben of met een vraag zitten over de Goederen en Diensten, dan kan hij hiervoor steeds contact opnemen met de Helpdesk van VELIX- . De Helpdesk is enkel toegankelijk voor de door de Klant specifiek aangeduide personen. De Helpdesk is nooit toegankelijk voor medewerkers, eindgebruikers en/of consumenten van de Klant en zal bijgevolg aan deze personen geen ondersteuning bieden.
De modaliteiten omtrent de beschikbaarheid van de Helpdesk worden steeds uiteengezet in de SLA.
24. Intellectuele rechten
VELIX- . beschikt over de nodige licenties of andere intellectueelrechtelijke bescherming voor het aanbieden van haar Goederen en Diensten. VELIX- . behoudt alle auteursrechten, merkrechten en alle aan haar gegunde rechten op de door haar opgemaakte dienstomschrijving, programma’s, concepten, offertes, publiciteit, teksten, ontwerpen, tekeningen, modellen, foto’s en Diensten. Het is de Klant verboden om zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van VELIX- . bovenvermelde zaken te kopiëren of ze te gebruiken voor andere doeleinden dan waarvoor deze bedoeld zijn.
25. Onafhankelijkheid van bepalingen
De nietigheid van één of meerdere clausules van de overeenkomst brengt niet de nietigheid van de rest van de overeenkomst mee. Partijen verbinden er zich toe de nietige clausule(s) te vervangen door een rechtsgeldige clausule, of clausules, die zal (zullen) overeenstemmen met de oorspronkelijke bedoeling van partijen en de geest van de overeenkomst, dan wel er zo dicht mogelijk bij zal (zullen) aansluiten.
26. Bevoegdheid – toepasselijk recht
Al onze commerciële transacties worden uitsluitend beheerst door het Belgische Recht. Alle rechtsvorderingen in verband met de overeenkomsten en de facturen vallen onder de uitsluitende bevoegdheid van de Rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Leuven.
De Klant erkent en aanvaardt dat de dossiers van VELIX-, met inbegrip van o.m. alle overeenkomsten, contractuele documenten en briefwisseling, elektronisch bewaard kunnen worden. VELIX- heeft bijgevolg het recht om, ongeacht de aard of de waarde en tegenover iedereen, het bewijs van eender welk feit, handeling of verbintenis i.v.m. deze overeenkomst, te leveren aan de hand van een afschrift van het elektronisch bewaard origineel. De Klant aanvaardt dat deze afschriften dezelfde bewijskracht hebben als een originele onderhandse akte conform de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek en doet bijgevolg uitdrukkelijk afstand van het recht om de voorlegging van originele documenten te eisen.